درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین ها و جدیدترین های اینترنت و آدرس shoorgashti.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

لینکهای غیر اخلاقی حذف می شوند





نويسندگان
بهترین ها و جدیدترین های اینترنت
در این وبلاگ با جدیدترین تصاویر و جدیدترین مطالب دنیای اینترنت در خدمت شما هستیم
دو شنبه 16 آبان 1390برچسب:, :: 10:0 ::  نويسنده : حسین       
شنبه 7 آبان 1390برچسب:, :: 22:11 ::  نويسنده : حسین       
با گوشي تلفن همراه خود جهان را کنترل کنيد!
با گوشي تلفن همراه خود جهان را کنترل کنيد!


 






 
سيستم جديد AV Shadow با نصب بر روي تلفن هاي همراه به کاربر اين امکان را مي دهد تا با استفاده از گوشي خود تعداد زيادي از تجهيزات الکترونيکي را کنترل و خاموش و روشن کند. طي سال هاي اخير شرکت هاي فراواني در پي توليد سيستمي بوده اند که بتوان با اتصال آن به يک ابزار الکترونيکي به خصوص تلفن همراه، کنترل تمامي تجهيزات الکترونيکي از قبيل رايانه، تلويزيون و حتي در پارکينگ منازل را به عهده گرفت. شرکت Unity Lite به تازگي اعلام کرده که موفق به توليد چنين سيستمي شده است. اين سيستم با نام AV Shadow با نصب بر روي گوشي تلفن همراه بلک بري مي تواند به يک کنترل کننده جهاني تبديل شود. تجهيزات صوتي و تصويري متفاوتي از قبيل سيستم پخش بلو- ري و آي پادها را مي توان با استفاده از اين نرم افزار و در هر نقطه اي از جهان فعال ساخت. نمونه هاي تکميلي اين سيستم که به منظور باز و بسته کردن درهاي الکترونيکي و همچنين خاموش و روشن کردن رايانه ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت، به زودي و با قيمت هاي 40 و 30 دلار در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت. شرکت توليد کننده اين سيستم کاربردي قصد دارد نمونه هاي آتي اين برنامه را منطبق با گوشي هاي آي فون طراحي و توليد کند. نمونه منطبق با گوشي بلک بري اين برنامه در حال حاضر با قيمت 100 دلار به فروش مي رسد.
منبع: کانون خانواده 229


سه شنبه 3 آبان 1390برچسب:, :: 6:37 ::  نويسنده : حسین       
تنها حیوانی که درد و سرطان ندارد + عکس

دانشمندان با تحقیق روی ژنهای موش کور درصدد مبارزه با درد و سرطان هستند.



 به گزارش «24»، دانشمندان امیدوارند با آزمایش روی موش کور اطلاعاتی به دست آورند که نور امیدی در مبارزه با پیری زودرس و سرطان باشد. دانشمندان موفق به کشف نقشه ژنتیکی موش کور شدند.

موش کور که یکی از جالب ترین جانداران روی زمین است، مورد توجه دانشمندان ژنتیک قرار دارد. زیرا این جونده صورتی رنگ زشت و بی مو که زندگی خود را در زیر خاک سپری می کند، می تواند تا سی سال عمر کرده و هرگز مبتلا به سرطان نمی شود. علاوه بر این موش کور درد را در پوستش احساس نمی کند.

بر اساس مقاله ای که در مجله علمی نیچر منتشر شد، در بررسی های اولیه، تفاوت های ژنتیکی مهمی تثبیت شده است.

دانشمندان بر این امید هستند که با تحقیقات و آزمایشات گسترده تر، اطلاعاتی کشف خواهند کرد که نور امیدی در مبارزه با پیری و سرطان خواهد بود.


فان پاتوق


جمعه 11 شهريور 1390برچسب:, :: 8:36 ::  نويسنده : حسین       
 
کره شمالی اعلام کرده است که بزودی طرح پرورش خرگوش های غول آسا برای استفاده از گوشت آنان در سراسر این کشور بحران زده آغاز می شود. این طرح برای مبارزه با قحطی روزافزون و سوءتغذیه مفرط مردمان کره شمالی اجرا خواهد شد.
 
کره شمالی یکی از جهنم های روی زمین است؛ جهنمی منزوی با داشتن اقتصادی بسیار ضعیف که توسط حاکمان کمونیست و آرمانگرایی اداره می شود که سیستم حکومتی خود را مترقی ترین سیستم حکومتی جهان می دانند اما قادر به تامین نیازهای اولیه جمعیت 24 میلیونی ساکن پیونگ یانگ و دیگر شهرها و روستاهای این کشور به خاطر انزوای بین المللی، اقتصاد بسته و ناکارآمد و هزینه کردن در برنامه های نظامی نیستند.

 

 
مهارت حاکمان کره شمالی نه در رفع نیازهای مردم بلکه در تبلیغات و پروپاگانداهای سیاسی برای جذب مردم کره به تبعیت کورکورانه از اوامر دیکتاتوری همچون "کیم جونگ ایل" است. حدود ده سال پیش در اثر بروز قحطی در کره شمالی حدود یک میلیون نفر از مردم این کشور جان خود را از دست دادند. کره شمالی برای تامین نیازهای روزانه غذایی اش بشدت به کمک کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، چین، ژاپن، روسیه و آمریکا وابسته است و این کمک ها را در قالب توسعه ندادن برنامه های هسته ای اش دریافت می کند، سیاستی که بی شباهت به گدایی نیست.

 

 
اخیراً سازمان خواروبار جهانی (فائو) وابسته به سازمان ملل اعلام کرده است که قحطی در کره شمالی بیش از یک چهارم مردم آن کشور را با کمبود شدید مواد غذایی و نیاز مبرم به کمک خارجی مواجه ساخته است. حدود سه سال پیش دولت کره شمالی از یک متخصص پرورش خرگوش در آلمان درخواست کرد تا برای رفع کمبود گوشت در این کشور و مبارزه با قحطی به کره شمالی کمک کند.

 
"کارل اسژمولينسکی" که به مدت چهل سال در امر پرورش خرگوش فعالیت دارد موفق شده بود گونه ای از یک خرگوش غول پیکر را تولید کند که وزن آن به حدود 10 کیلوگرم می رسد و با توجه به این نکته که تولیدمثل خرگوش بالا بوده و قادر است در سال حدود 60 بچه بدنیا بیاورد، گزینه مناسبی برای کمک به مردم قحطی زده کره شمالی به حساب می آید. 

 
باز جای خوشحالی است که نرخ رشد جمعیت در کره شمالی یکی از پایین ترین نرخ های رشد جمعیت در دنیا (0.5 درصد در سال) است و در میان 190 کشور در رده 150 ام قرار دارد و گرنه معلوم نبود اگر مردمان کره شمالی مانند برخی از ساکنین کشورهای آفریقایی که در تولید مثل با خرگوش مسابقه گذاشته اند وضعیت قحطی تا چد فاجعه بار می شد!

 

 

 
منبع: dadna.ir

 


پنج شنبه 4 فروردين 1390برچسب:, :: 12:11 ::  نويسنده : حسین       

..:: روی خط تکنولوژی (کشیدن خطوط مستقیم بدون خط کش) ::..


 


برای کشیدن خطوط صاف و مستقیم اولین ابزاری که به شما پیشنهاد می شود و یا به ذهنتان متبادر می شود خط کش است اما Constrained Ball مفهومی تازه از خط کش و کشیدن خطوط مستقیم بیان می دارد.

Constrained Ball در واقع یک ایده خوب و در عین حال ساده برای کشیدن خطوط است که کافیست مداد یا خود کار خود را در شکافی که تعبیه شده قرار داده و به کمک چرخ کوچکی که زیر آن قرار دارد در یک خط سیر مستقیم خط خود را رسم نمایید. نمونه دیگری از آن هم وجود دارد که دارای یک صفحه نمایش کوچک است که میزان خط کشیده شده را هم به نمایش می گذارد. شاید بتوان گفت با تولید و عرصه این محصول دیگر خط کش اولین وسیله نباشد که به ذهن شما خطور کند. عکس های زیر نمونه اولیه این محصول ساده و در عین حال کار بردی را نشان می دهد.

 

عکسها در ادامه



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 فروردين 1390برچسب:, :: 21:34 ::  نويسنده : حسین       

بسیاری بر این عقیده اند که از زمانی که خط اختراع شد و انسان توانست آثار خود را مکتوب کند توانست فرهنگ خود را جاودانه کند و آن را اشاعه دهد. کاغذ و اختراع آن تاثیر شگرفی در انتقال فرهنگ و تمدن انسان ها داشت و امروزه هم با وجود وسایل نوظهور مانند محتوای دیجیتالی و Paperless کماکان کاغذ جایگاه خود را حفظ کرده و این شاید معضلی باشد بای محیط زیست انسان. چون برای تولید کاغذ و مداد درختان زیادی باید بریده شوند و این تهدیدی است برای جنگل ها و مایه نگرانی دوستداران محیط زیست. و امروزه راه کارهای زیادی برای استفاده مجدد از منابع موجود ارایه می شود تا شاید بتوان به کمک این راهکارها تا حدودی از مصرف بی رویه منابع محدود کنونی جلوگیری شود.

به تازگی دستگاهی بنا بر ایده جالبی ابداع شده که می تواند کاغذ های باطله را به مداد تبدیل کند این طرح که جایزه طراحی از شرکت Liteon را برده و شاید روزگاری توسط این شرکت اجرایی شود به سهولت کاغذ های وارده به دستگاه را بعنوان مواد خام خود بصورت بدنه یک مداد تبدیل می کند البته شاید این سوال پیش بیاید که مگر یک نفر چند مداد در سال استفاده میکند که ارزش آن را داشته باشد یک دستگاه این را تهیه کند اما این دستگاه از دو منظر قابل بررسی است. اول اینکه درختان بیشتری برای ساخت مداد قطع نخواهد شد و دوم اینکه برای شرکت ها و اداراتی که استفاده بیشتری دارند شاید توجیه اقتصادی داشته باشد. در زیر تصاویری از این دستگاه ابداعی را می توانید مشاهده کنید که در نوع خود یک ایده جالب توجه است.


عکسها در ادامه



ادامه مطلب ...


جمعه 6 اسفند 1389برچسب:, :: 11:11 ::  نويسنده : حسین       

تست هوش باید پس از خواندن سئوال در عرض فقط ۵ ثانیه به آن جواب درست را بدهید در پایان تعداد پاسخهای درست شما ضرب در ۱۰ میشود و میزان آی کیو شما را نشان میدهد (آسانی سوالات شما را گول نزند !!!) :cool:


آماده ای؟ :13:

.

.

.

.

.

.

۱- بعضی از ماهها ۳۰ روز دارند بعضی ۳۱ روز چند ماه ۲۹ روز دارد؟

۲- اگر دکتر به شما ۳ قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت ۱ قرص بخور چقدر طول میکشد تا تمام قرصها خورده شود؟

۳- من ساعت ۸ شب به رختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که ۹ صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟

۴- عدد ۳۰ را به نیم تقسیم کنید وعدد ۱۰ را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می آید؟

۵- مزرعه داری ۱۷ گوسفند زنده داشت تمام گوسفند هایش به جز ۹ تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

۶- اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدامیک را روشن میکنید؟

۷- فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک میشود این خرس چه رنگی است؟

۸- اگر ۲ سیب از ۳ سیب بردارین چند سیب دارید؟

۹- حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟

۱۰- اگر اتوبوسی را با ۴۳ مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور ۵ مسافر را پیاده کنید و ۷ مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان ۸ مسافر پیاده و ۴ نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از ۱۴ ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟

 

ارزیابی تست براساس تعداد جوابهای نادرست سطح هوش

۷تا و بیشتر دانش اموز دبستان

۶ تا دانش اموز دبیرستان

۵ تا دانشجو

۲-۳ استاد دانشگاه

۱ مدیران ارشد . . . . .

.

.

.

.

.

.

.

پاسخ تست ها

۱- تمام ماهها حداقل ۲۹ روز را دارند

۲- یک ساعت (شما یک قرص را در ساعت ۱ و دیگری را درساعت ۱/۵ و بعدی را در ساعت ۲ می خورید)

۳- ساعت کوکی نمیتواند شب و روز را تشخیص دهد پس به اولین ساعت ۹ که برسد زنگ میزند که ساعت ۹ شب است

۴- حاصل ۷۰ است ( تقسیم بر نیم معادل ضرب در ۲ است)

۵- او ۹ گوسفند خواهد داشت

۶- کبریت

۷- سفید چون خانه ای که هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوک قطب جنوب باشد

۸- همان۲ سیب

۹- هیچ( حضرت نوح بود نه حضرت موسی)

۱۰- خوب خودتونید دیگه( نام خودتان)



سه شنبه 3 اسفند 1389برچسب:, :: 23:30 ::  نويسنده : حسین       

انسان هایی که خرس می شوند!

امروزه با وجود پیشرفت هایی که بشر در علوم فضایی به دست آورده است همچنان با یک مشکل اصلی دست و پنجه نرم می کند و آن هم چیزی نیست جز خود انسان! تامین منابع غذایی کافی و حفظ سلامت انسان ها در سفرهای طولانی مدت فضایی یکی از چالش هایی است که هنوز دانشمندان نتوانسته اند بر آن پیروز گردند.

 تصور کنید شما قرار است به همراه یک فضاپیما به مریخ سفر کنید. سفر رفت و برگشت به مریخ در حدود 520 روز به طول می انجامد، یعنی شما باید تقریبا یک سال و نیم به دور از زمین زندگی کنید. متاسفانه در طول این مدت شما هیچ دسترسی به کره زمین ندارید پس در زمان حرکت باید برای یک سال و نیم مواد غذایی خود را تامین کنید. آن هم غذاهایی که باید یک سال ماندگاری داشته باشند و در شرایط بی وزنی بیرون از جو زمین، قابل استفاده باشند. به طور حتم این گونه مواد غذایی فرمول های خاصی دارند تا بتوانند در حجم اندک، میزان انرژی لازم برای فضانوردان را فراهم کنند. من که فکرنمی کنم بتوانم این گونه غذاهای بی مزه را تحمل کنم!

فضا

اگر بتوانیم بحث تغذیه را به طور کامل برطرف کنیم با مشکل دیگری رو به رو می شویم. در طول سفر 520 روزه به مریخ، شما هر روز یک سری فعالیت مشخص را باید انجام بدهید: دستگاه ها را چک کنید، گزارش بنویسید، با 4 یا 5 همکار دیگرتان صحبت کنید، فضای بیرون از فضاپیما را نظاره کنید و ... . تحمل یک فضای کوچک و یک سری فعالیت خاص برای مدت طولانی عوارض مناسبی برای انسان نخواهد داشت. افسردگی، خستگی مفرط، بیماری های روانی و بی حوصلگی  مواردی هستند که در طول سفر، انسان را آزار خواهد داد. مخصوصا اگر بدانید در تمام مدت زیر نظر پایگاه فضایی مستقر در زمین هستید و همیشه یک چشم کارهای شما را زیر نظر دارد! فراموش نکنید در بیرون از کره زمین ما شاهد روز و شب نخواهیم بود پس دیگر یک شبانه روز معنای خاصی ندارد و باید خود را با یک برنامه مصنوعی تطبیق دهیم.

فضانوردان

با تمام این مشکلات اما گویا اخیرا دانشمندان توانسته اند راه حلی برای موارد گفته شده در بالا پیدا کنند. آنها فکر می کنند با کمک گرفتن از یکی از عادات زیستی، یعنی به خواب زمستانی فرو رفتن خرسهای سیاه می توانند فضانوردان را برای سفرهای طولانی مدت فضایی آماده کنند. خرسهای سیاه آلاسکایی هفت ماه از سال را در خواب زمستانی به سر می برند که طی این هفت ماه نه چیزی می نوشند و نه غذایی می خورند، این جانداران با کاهش دادن ضربان قلب خود به 14 تپش در دقیقه و کند کردن روند متابولیسم بدنشان به اندازه یک سوم حد طبیعی می توانند در این دوران طولانی مدت سلامت جسمی خود را حفظ کنند.

اکنون محققان امیدوارند بتوانند از این عملکرد زیستی برای کمک به انسانها برای دوام آوردن در سفرهای طولانی مدت فضایی استفاده کنند. در حالی که تا کنون تاثیرات خواب زمستانی بر روی جانداران کوچکی مانند موشها و خارپشتها انجام گرفته است، دامنه مطالعه بر روی جانداران بزرگتر مانند خرسهای سیاه بسیار محدود بوده است.

با این همه محققان دانشگاه آلاسکا این مطالعات را به عهده گرفته و درجه حرارت، ضربان قلب و حرکات ماهیچه ای خرسهای سیاه را طی خواب زمستانی مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد طی پنج ماه از خواب زمستانی خرسها، دامنه حرارت بدن آنها از 30 تا 36 درجه در چرخه های دو تا هفت روزه متغییر بوده و زمانی که خواب زمستانی به پایان می رسد متابولیسم بدن آنها تا سه هفته به حالت عادی باز نمی گردد.

به گفته محققان در صورتی که این نتایج بتواند نشان دهد چگونه می توان ضربان قلب و جریان متابولیسم بدن انسان را کند کرد، می توان از این شیوه برای کمک به انسانهای زیادی استفاده کرد، از جمله با کمک این شیوه امکان سفرهای طولانی مدت فضایی برای انسانها به وجود خواهد آمد. شیوه ای که اگر هم مورد تایید قرار گیرد ممکن است با کوچکترین اشتباه، فضانوردان را به خوابی ابدی فرو ببرد.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی

 


 

 

خبر به نقل از مهر



جمعه 30 بهمن 1389برچسب:, :: 10:3 ::  نويسنده : حسین       

تازه هاي علم و فناوري

 

آينه دما سنجي

از يک آينه چه انتظار داريد؟! طراحان انجمن Electronic firm NEC/Avio ژاپن، يک آينه روميزي ساخته اند که مي تواند علاوه بر نشان دادن شما، دماي بدن تان را نيز اندازه بگيرد تا در صورت داشتن تب فورا مطلع بشويد. اين آينه که Thermo نام دارد به کمک يک سنسور مادون قرمز مي تواند دماي بدن هر فرد را که در فاصله 30 سانتميمتري اش قرار گرفته بدون نياز به برقراري هر گونه تماس فيزيکي، اندازه گيري کرده و نمايش دهد.

آينه دما سنجي

اگر دماي بدن بالاتر از 37 درجه باشد، علاوه بر نمايش دما هشدار تب نيز از اين آينه به گوش مي رسد. هر زمان هم که فردي مقابل آن قرار نگيرد، مي تواند تاريخ، زمان، ميزان رطوبت و درجه حرارت محيط را نشان دهد. اين آينه در دو مدل با قيمت 1180 و 1440 دلار به فروش مي رسد. اين آينه به عنوان يک وسيله مفيد براي استفاده در دفاتر کار، هتل ها، بيمارستان ها و ... با خطاي بسيار کم مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

 

کيف پول ضد سرقت

يک کيف پول جيبي هر چه قدر هم که زيبا و جادار طراحي شود، نمي تواند نگراني صاحبش را در حفظ امنيت وجوه نقدي و کارت هاي اعتباري موجود در آن کاهش دهد. اما اين يک کيف پول هوشمند است که به نظر مي رسد، در حفظ امنيت و ضد سرقت بودن حرفي براي گفتن دارد. نام اش Dunhill (دانهيل) است و از جنس فيبر هاي کربني ساخته شده است. اين کيف پول هوشمند داراي يک صفحه حساس به اثر انگشت و فناوري تشخيص هويت بيومتريک است که قفل آن تنها با شناسايي اثر انگشت صاحب اش باز مي شود.

کيف پول

همچنين اين کيف داراي يک سيستم هشدار به صورت بلوتوث است. اگر اين کيف 1.5 متر از صاحبش فاصله بگيرد، به کمک يک صداي هشدار دهنده بر روي گوشي موبايل، صاحب خود را مطلع مي کند.

اگر وجوه نقدي و ساير محتويات کيف پولتان بيشتر از قيمت اين کيف 825 دلاري ارزش دارد، مي توانيد اين گجت ضد سرقت را براي حفاظت آنها انتخاب کنيد.

 

 

تبديل صندلي اداره به تختخواب در کمتر از 30 ثانيه!

به گزارش فارنت و به نقل از SlashGear، احتمالا شما هم تاکنون از فوايد چرت‌هاي کوتاه و حتي چند دقيقه‌اي در طول روز و علي‌الخصوص بعدازظهر بسيار شنيده‌ايد که حتي يک چرت شش دقيقه‌اي مي‌تواند به تقويت حافظه و بهبود عملکرد در باقي ساعات شبانه‌روز کمک کند.

اما شما هم شايد اين جملات را در پاسخ به اين نظريه گفته‌ايد که من اگر هم فرصتي براي چرت زدن داشته باشم و مشکلي از بابت کارفرما و همکاران نداشته باشم، جاي مناسبي براي خوابيدن ندارم و يا اينکه من اگر دراز نکشم خوابم نمي‌برد!

صندلي تختخوابشو

حالا يک شرکت ژاپني صندلي اداري را طراحي کرده است که بنابر ادعاي اين شرکت در کمتر از 30 ثانيه به تختخوابي راحت و مناسب براي چرت بعدازظهر تبديل مي‌شود و فکر مي‌کنم که اين زمان به اندازه کافي شما را براي همان چرت ? دقيقه‌اي ترغيب کند.

نمي‌دانم اين صندلي و خوابيدن بر روي آن مي‌تواند کارائي شما را افزايش دهد يا خير اما اين صندلي براي کارمندان در وقت استراحت يا صرف ناهار در ميانه روز و يا حتي هنگامي که از رييس خبري نباشد مي‌تواند بهترين راه‌حل براي رسيدن دوباره به شرايط آرماني بدن باشد.

صندلي تختخوابشو

کمربند ايمني خودروها بهتر مي شود

کمربند ايمني

طراح اين کمربند پس از مطالعه روي نحوه عملکرد کمربندهاي ايمني خودروها به اين نتيجه رسيد که اين کمربند ها چندان هم براي راننده ها مناسب نيستند و گاه موجب خستگي مي شوند. در کمربند جديد طراحي شده کمربند با توجه به ساختار گردن و کمر انسان طراحي شده تا پخش نيرو و فشار را روي بدن انسان بهينه سازد.

کمربند ايمني

 

فراوري: محسن مرادي

بخش دانش و زندگي

 


 

 

منابع: نارنجي، فارنت

 



پنج شنبه 28 بهمن 1389برچسب:, :: 21:59 ::  نويسنده : حسین       

شما چقدر در مورد بدن خود می دانید ؟ در این ایمیل با 16 واقعیت غیرمعمول در مورد بدنتان روبرو خواهید شد . مواردی که به نظرم کمتر به آنها اشاره شده است .

 

۱٫اثر زبان

اثر خطوط و اشکال روی زبان درست همانند اثر انگشت عمل میکند . یعنی هر انسانی خطوطی کاملا منحصر به فرد روی زبانش دارد . از این رو اثر زبان میتواند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص هویت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

۲٫پوست انداختن

انسان نیز مانند دیگر پستانداران در هر هر لحظه در حال پوست انداختن است . طبق تحقیقات انسان در هر ساعت ۶۰۰ هزار ذره از پوست خود را در فضا پراکنده میکند . این مقدار برابر هفتصد گرم پوست در هر سال می باشد . به صورت میانگین انسان در سن هفتاد سالگی تقریبا به میزان پنجاه کیلوگرم پوست اندازی کرده است .

 

۳٫تعداد استخوان ها

جالب است بدانید که کودک انسان تعداد بیشتری استخوان نسبت به یک فرد بزرگسال دارد .ما زندگی مان را با ۳۵۰ استخوان شروع میکنیم ،اما در طول دوره رشد تا سن بلوغ به علت پیوستن استخوان ها به یکدیگر این مقدار به ۲۰۶ عدد استخوان کاهش پیدا میکند .

 

۴٫تغییرات معده

 

هر سه یا چهار روز یکبار تغییراتی در معده شما بوجود می آید. اسیدهای قوی که معده برای هضم غذا به کار میگیرد ، باعث تاثیراتی روی خود آن نیز می شود . البته معده مکانیزمی برای جلوگیری از هضم کامل خود دارد .

 

۵٫حافظه بویایی

حس بویایی ما به قدرت حس بویایی سگ سانان نمی باشد اما با این حال میتوانیم ۵۰ هزار رایحه مختلف را به خاطر بسپاریم.

 

۶٫طول روده باریک

طول روده های باریک تقریبا ۴ برابر بلندتر از قد متوسط انسان است . اگر روده های باریک به شکل کنونی خود نبودند ، طول آن ها به ۵ تا ۷ متر می رسید .

 

۷٫باکتری ها

در هر اینچ مربع از پوست بدن انسان نزدیک به ۳۲ میلیون باکتری زندگی میکنند . خوش بختانه اکثریت این باکتری ها بی ضرر می باشند.

 

۸٫بوی پا

منشا بوی پا ، مثل بوی زیربغل غدد عرقی می باشند . در یک جفت پا ۵۰۰ هزار غده تولید غرق در حال فعالیت می باشند که میتوانند روزانه نیم لیتر عرق تولید کنند.

 

۹٫سرعت عطسه

هوایی که موقع عطسه کردن از دهان خارج میشود بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد.عطسه کردن فشار بسیار زیادی به بدن تحمیل میکند. محال است که بتوانید چشمان خود را هنگام عطسه باز نگه دارید.

 

۱۰٫مسیر خون

خون مسیر زیادی را در هر لحظه در بدنتان طی میکند . تقریبا نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر مسیر خونی در بدن وجود دارد . قلب این عضو حیاتی و پرکار بدن روزانه دو هزار گالن خون (برابر با ۷۵۰۰ لیتر) را در این مسیرها پمپاژ میکند.

 

۱۱٫مقدار بزاق

شما مایل به شنا در آب بزاق دهانتان نیستید ،اما جالب است بدانید که هر شخص به طور میانگین در طول زندگی اش نزدیک به ۲۴ هزار لیتر بزاق تولید میکند . این مقدار برای پرکردن دو استخر شنا کافیست.

 

۱۲٫صدای خر و پف


 

بعد از سن ۶۰ سالگی ، شصت درصد مردان و چهل درصد از خانوم ها شروع به خر و پف خواهند کرد.صدای خر و پف میتواند تا حد کرکردن پیش برود. عموما ً صدای خر و پف ۶۰ دسیبل می باشد که یعنی به بلندی صدای صحبت کردن معمولی  اما این صدا میتواند تا ۸۰ دسیبل نیز پیش برود. ۸۰ دسیبل  یعنی صدای یک دریل بادی که در حال نفوذ به بتن است . صدای بالای ۸۵ دسیبل برای گوش انسان بسیار مضر میباشد و ممکن است باعث کری شود.

 

۱۳٫رنگ و تراکم مو

 

هیچ میدانستید تراکم موی سر را از روی رنگ آن میشود تخمین زد؟ به طور میانگین هر انسان ۱۰۰ هزار پیاز مو روی سرش دارد . هرکدام از این پیازهای مو در طول زندگی انسان قادر به تولید ۲۰ تار مو میباشند. افرادی که موهای بلوند دارند از بیشترین میزان پیاز مو در مقایسه با دیگر رنگ ها سود میبرند، در نتیجه ایشان موهای پرپشت تری خواهند داشت. تعداد میانگین پیاز مو برای موهای بلوند ۱۴۶ هزار ، برای موهای مشکی ۱۱۰ هزار ، برای موهای قهوه ای ۱۰۰ هزار و در آخرین رده برای موهای قرمز ۸۶ هزار عدد میباشد .

 

۱۴٫رشد ناخن ها

اگر ناخن های دست تان نسبت به ناخن پای شما خیلی زودتر رشد میکند این کاملا طبیعی است . ناخن هایی که بیشتر در معرض استفاده قرار میگیرند زودتر رشد میکنند. ناخن انگشت های بلندتر و دستی که با آن مینویسید بیشترین رشد را دارند. به طور میانگین ناخن ها در هر ماه به اندازه یک دهم اینچ رشد میکنند.

 

۱۵٫وزن سر

جای تعجب ندارد که سر نوزادان کمی برای بدن آنها سنگینی میکند.سر هنگام تولد یک چهارم طول بدن را تشکیل میدهد . زمان بزرگسالی این طول به یک هشتم از درازای کلی بدن تقلیل می یابد.

 

۱۶٫نیاز به خواب

 

شاید بعضی اوقات بگویید که دارم از شدت خواب میمیرم ، اما به معنای کلمه منطوری نداشته اید . شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده میمانید ، اما بعد از ۱۱ روز نخوابیدن ، برای همیشه به خواب خواهید رفت.

 

منبع: وبلاگ من مینمویسم



چهار شنبه 14 بهمن 1389برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : حسین       

دورترین کهکشان های عالم

دورترین کهکشان های عالم

اگر از یک اختر‌شناس بپرسید بزرگ‌ترین اجرام در مقیاس کیهانی کدامند احتمالا پاسخ خواهد داد "ابرخوشه‌های کهکشانی". نزدیک‌ترین این اجرام به ما ابرخوشه سنبله است که مرکز آن در فاصله ۵۰ سال نوری از ما قرار گرفته و کهکشان ما جایی در حومه آن قرار دارد. بخش مرکزی ابرخوشه سنبله شامل بیش از یک هزار کهکشان می‌شود و دارای جرمی بیش از یک کوادریلیون (۱۰ به توان ۱۵) برابر جرم خورشید است که به صورت ستاره، گاز، غبار، سیاهچاله، و از همه مهم‌تر ماده تاریک وجود دارد. وقتی در این مقیاس به کیهان نگاه می‌کنیم، آن را به صورت مجموعه‌ای لایتناهی از ابرخوشه‌های کهکشانی می‌بینیم که همانند یک تار عنکبوت سه بعدی پیچیده، توسط رشته‌هایی از کهکشان‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

با این وجود کیهان اولیه در ابتدای تولد، بر خلاف ساختار امروزی مجموعه‌ای یکدست از ماده بوده است، اما پس از گذر زمان کوتاهی از انفجار بزرگ توده‌هایی از ماده متجمع شده و کهکشانهای بزرگ را شکل داده‌اند. اما چه زمانی کهکشان‌ها شروع به شکل دادن خوشه‌ها کردند؟

هنوز پاسخ این سوال را به درستی نمی‌دانیم. اما گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پیتر کی پک (از Caltech) با بکارگیری مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی در طول موج‌های مختلف، گروهی کوچک از کهکشان‌ها را یافته‌اند که به طور گرانشی با یکدیگر مرتبط‌ند و از همه مهم‌تر در زمانی قرار داند که کیهان تنها ۱/۱ میلیارد سال عمر داشته است. این گروه کهکشانی با داشتن انتقال به سرخی در حدود ۵/۳ و با توجه به سن ۱۳/۷ میلیارد ساله کیهان، تصویری از خود در ۱۲/۶ میلیارد سال قبل را در اختیار ما قرار داده‌اند. خوشه کهکشانی گفته شده با نام COSMOS-AzTEC۳ در صورت فلکی سکستانت قرار دارد و شامل ۱۱ کهکشان مرئی است.

اغلب کهکشان‌های این خوشه مانند دیگر کهکشان‌های اولیه کوچک‌تر از راه شیری بوده و مملو از ستارگان در حال تشکیل‌اند. یکی از این کهکشان‌ها سیاهچاله‌ای را در خود جای داده است که جرمی بیش از ۳۰ میلیون برابر جرم خورشید برای آن تخمین زده می‌شود. تصور می‌شود این گروه کهکشانی بعد از این دورانی که ما اکنون در حال مشاهده آن هستیم، در یکدیگر ادغام شده و کهکشانی بزرگ‌تر مانند کهکشان ما را شکل داده‌اند. این کهکشان‌ها با توجه به فعالیت بسیار شدید آن‌ها، که در خوشه‌های دیگر از این نوع نیز دیده شده است، می‌بایست ده‌ها میلیون و یا صد‌ها میلیون سال قبل‌تر تشکیل شده باشند.

پیتر کی پک در این باره می‌گوید: "کشف این کهکشان‌ها مانند آن است که کلان شهرهایی مانند نیویورک و لندن را در زمانی مشاهده کنیم که تنها روستاهای کوچکی بوده‌اند." با مشاهده خوشه‌هایی از این دست در فواصل مختلف و مشاهده چگونگی تغییر آن‌ها در طول زمان اختر‌شناسان می‌توانند اطلاعات بدست آمده مانند تکه‌های مختلف پازل تارخچه تحول کیهان، کنار هم بچینند و به پاسخ این سوال دست پیدا کنند که چطور کهکشان‌های کوچک به یکدیگر پیوستند تا کهکشان‌های بزرگ‌تر، خوشه‌ها، ابرخوشه‌ها و دیگر ساختارهای بزرگ مقیاس را شکل دهند.

برای به دست آمدن این اطلاعات جمعی از تلسکوپ های مطرح سازمان های فضایی کشورهای مختلف نظیر هابل، سوبارو، اسپیتزر، کک و چاندرا به کار گرفته شدند که اهمیت مشارکت جهانی در پروژه های بین المللی را به خوبی نشان می دهد.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی

 


 

 

به نقل از: nojum.ir



چهار شنبه 13 بهمن 1389برچسب:, :: 22:50 ::  نويسنده : حسین       

به بدن تان حقه های عجیب بزنید

خارش گلو

 


می دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است و عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند.

 

 


در اینجا ما ترفند هایی را بیان می کنیم که شما با دانستن و به کار بستن آن ها، بعضی از درد ها را می توانید موقتا کاهش بدهید.

 

خارش گلو

وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!

صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید

اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، به طرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرف های تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تُن های موسیقی، قوی تر است.

 آمپول

بر درد آمپول غلبه کنید

به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.

از شر جرم های بینی راحت شوید

فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد: به طور متناوب با زبان خود به سقف دهان تان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از 20 ثانیه، جرم های بینی متراکم شده و آماده تخلیه می شوند!

از شر ریفلاکس مری راحت شوید

کسانی که دچار ریفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می گردد.

دندان درد

درد دندان، آخ نگو

با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی درد دندان را کاهش می دهید.

نوک انگشت تان را سوزانده اید؟

اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می توانید استفاده کنید.

سرتان گیج می رود و به دوران افتاده است

کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، به سرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما به هم می خورد، به کمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می آورد.

درد پهلو

گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می گیرد. این به خاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می خورد، همزمان کنید.

خون ریزی بینی

جلوی خون ریزی را با یک انگشت بگیرید

گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خون ریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خون ریزی قطع می شود.

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید

به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، به کمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.

مغز خود را گرم نگه دارید

بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهان تان فشار دهید، به طوری که بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

نزدیک بینی

از نزدیک بینی پیشگیری کنید

نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدن تان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می کنند.

خواب رفتگی

اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست به خواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.

زیر آب نفس بکشید

وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بی چاره می کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می خرید.

خوب حفظ کنید

همیشه سعی کنید کار های خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می شوید، حافظه شما بهتر و سریع تر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می شود.

بخش تغذیه و سلامت تبیان

 

 

 


 

 

منبع :

جام جم



یک شنبه 10 بهمن 1389برچسب:, :: 23:46 ::  نويسنده : حسین       

۱۴ واقعیت شگفت‌انگیز درباره بدن انسان که نمیدانستیم!!


 

1- سلول مغز یک انسان می‌تواند ۵ برابر اطلاعاتی که ویکی‌پدیا دارد را در خود نگهداری کند.
 
2- بدن‌تان به اندازه‌ای گرما در عرض ۳۰ دقیقه تولید می‌کند که با آن می‌شود نیم گالون آب را جوشاند.
 
3- مغز به همان میزان از انرژی که یک چراغ برق ۱۰ وات استفاده می‌کند، بهره می‌جوید.
 
4- بیشتر نوزادان با چشمانی آبی به دنیا می‌آیند.
 
5- تکانه‌های عصبی با سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت به مغز وارد و از آن خارج می‌شوند.
 
6- عطسه‌ها با سرعت ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند.
 
7- اسید معده به اندازه کافی قوی است تا یک تیغ ریش‌تراشی را حل کند.
 
8- روده باریک بزرگترین عضو درونی بدن است.
 
9- راست دست‌ها ۹ سال بیشتر از چپ دست‌ها عمر می‌کنند.
 
10- ناخن انگشت میانی سریع‌تر از ناخن باقی انگشت‌ها رشد می‌کند.
 
11- نوزادان با ۳۰۰ استخوان متولد می‌شوند. بزرگسالان ۲۰۶ استخوان دارند.
 
12- شما برای برداشتن یک قدم از ۲۰۰ ماهیچه یاری می‌جویید.
 
13- پاها می‌توانند در حدود نیم لیتر در طول روز عرق تولید ‌کنند.
 
14- پوست‌تان هر ۲۷ روز پوست‌اندازی می‌کند
.


یک شنبه 11 بهمن 1389برچسب:, :: 7:28 ::  نويسنده : حسین       

10 واقعیت شگفت‌انگیز دیگر درمورد بدن انسان

بدن انسان به تنهایی دریایی از شگفتی هاست و ممکن است ما از خیلی از شگفتی‌های آن باخبر نباشیم. بدن ما خیلی ویژگی‌های حیرت‌انگیزی دارد که شاید برایمان قابل‌باور نباشد. برای آنها که به واقعیات عجیب درمورد طبیعت انسان علاقه‌مند هستند، لیستی عالی تهیه کرده‌ایم.

 

1. بدن ما در یک روز 10 میلیارد پوسته تولید می‌کند. این واقعیت نشان می‌دهد که بد نیست روکش بالشت و ملحفه‌تان را به‌طور منظم بشویید  چون این مقدار پوسته  در سال می‌شود چیزی درحدود 2 کیلوگرم پوست.

 

2. هر ساعت از روز بدن ما باید یک میلیارد سلول را جایگزین کند. قدرت بدن برای تولید اینهمه سلول جدید واقعاً جای شگفتی دارد.

 

3. همه ما می‌دانیم که اسید معده بسیار قوی است. این اسید آنقدر قوی است که حتی زینک را هم حل می‌کند. این یعنی یک قدرت اسیدی بسیار بالا. اما دلیل اینکه ما با اسید معده خودمان آسیب نمی‌بینیم این است که سلول‌هایی برای محافظت از ما در برابر خودمان لایه پوششی ایجاد کرده‌اند.

 

4. شش ماه طول می‌کشد که ناخن به‌طور کامل روی انگشتان دست یا پا رشد کند. به همین خاطر است که افتادن یک ناخن آسیب‌دیدگی بسیار دردناک است و به مدتی طولانی ظاهری زننده برای انگشتمان ایجاد می کند. پس حسابی مراقب ناخن‌هایتان باشید.

 

5. استخوان انسان به اندازه گرانیت سخت است. استخوان‌های ما بسیار پرتراکم هستند و قادرند فشار و نیروی بسیار زیادی را تحمل کنند که ویژگی بسیار خوبی است چون همه ما انسانها حرکات و اعمال فشارآوری انجام می‌دهیم.

 

6. هر شب که می خوابیم کمی رشد می‌کنیم. درطول روز، نیروی جاذبه ستون‌ فقرات ما را منقبض می‌‌کند و شب دوباره به همان نقطه شروع برمی‌گردیم.

 

7. صدای ما در روز قبل از اینکه کششی به دیافراگم و تارهای صوتیمان بدهیم، فرکانس پایین‌تری دارد.

 

8. هر کلیه بیشتر از هزار فیلتر دارد. به همین دلیل است که باید مقدار زیادی آب بنوشیم تا بدن روی موادمغذی و مایعات تازه در سیستم عملیات انجام دهد.

 

9. خون ما خیلی سریع پمپاژ می‌شود؛ آنقدر سریع که یک سلول می‌تواند در  یک دقیقه آن را به کل بدن برساند. با ورزش و انجام حرکات کششی همیشه می‌توانید پمپاژ خونتان را در حد عالی نگه دارید.


10. جالب‌ترین واقعیت درمورد بدن انسان درمورد مصرف اکسیژن ما است چون هیچوقت به آن فکر هم نمی‌کنیم. ما در هر روز چیزی درحدود 44 کیلوگرم هوا تنفس می‌کنیم. این هزاران تنفس روی هوا که تقریباً بی‌وزن است، تاثیر می‌گذارد. دفعه بعدی که می خواستید کار مثبتی برای محیط‌ زیست یا پاکی هوا انجام دهید این را خوب به یاد داشته باشید.



21 دی 1389برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : حسین       

دست رباتیک خنثی‌کننده بمب
این دست رباتیک که توسط شرکت انگلیسی Shadow Robot رونمایی شده است، برای کمک به خنثی‌کنندگان بمب طراحی شده است. این دست می‌تواند تماس‌های حساس و چالاکی مورد نیاز این شغل را تامین کند.

ادامه



ادامه مطلب ...


18 دی 1389برچسب:, :: 23:40 ::  نويسنده : حسین       

راز دندان‌های نیش مار

مارها دنیای پیچیده و مملو از ترس و هیجانی دارند. این حیوانات با تنوع زیستی خیره‌كننده‌شان همواره برای دانشمندان جای پرسش داشته‌اند، از ساختار بافت پوست بدنشان گرفته تا نحوه خزیدن روی سطوح مختلف. اكنون یكی از این معماها رمزگشایی شده است و آن چیزی نیست جز سرمنشا پیدایش و تكامل دندان‌های نیش این حیوان.

نیش مار

داستان از این قرار است كه گروهی از دانشمندان موفق به كشف چند سری دندان با قدمت حدود 200 میلیون سال شده‌اند كه به عقیده آنها مرتبط به نوعی حیوان از خانواده دایناسورها و كركدیل‌هاست. كشف این دندان‌ها موجب شده دانشمندان نظریه‌های جدیدی درخصوص چگونگی پیدایش دندان‌های نیش مار ارائه كنند. شناسایی این دندان‌ها دانشمندان را بر آن داشته تا بیش از پیش بر این باور باشند كه كانال‌های انتقال سمی كه درون دندان‌های نیش مار وجود دارد از شیارهای موجود روی این دندان‌ها تكامل یافته‌اند. نكته جالب توجه این است كه دانشمندان عمده اطلاعات خود درباره خزنده‌ای همچون Uatchitodon را كه در دوره ترازیك زمین‌شناسی زندگی می‌كرده است، صرفا با بررسی دندان‌های كشف شده آن به دست آورده‌اند. این دندان‌ها شباهت زیادی به دندان‌های دایناسورها یا كركدیل‌های غول‌پیكر دارند. در كشفیات اخیر دانشمندان تعدادی دندان به چشم می‌خورد كه دو سری از آنها از همه جوان‌تر بوده و به حدود 220 میلیون سال پیش مربوط می‌شوند. نكته حیرت‌انگیز این است كه این دندان‌ها دارای برجستگی‌هایی هستند كه شباهت بسیار زیادی به كانال‌های سمی دندان‌های نیش مار دارند. در این میان یك سری دندان قدیمی‌تر نیز دیده می‌شود كه شیارهایی با عمق‌های مختلف دارند، اما خبری از كانال‌های سمی در آنها نیست. اكنون دانشمندان به این یقین نسبی رسیده‌اند كه دندان‌های نیش مار به طور كامل مستقل از دندان‌های گونه‌ای دایناسور موسوم به Uatchitodon تكامل یافته است. با توجه به این كشفیات جدید، دانشمندان خود را در برابر دنیای جدیدی از اطلاعات می‌بینند كه با قرار دادن جزء به جزء آنها در كنار هم می‌توانند پازل‌های متعدد مربوط به ارتباط احتمالی دایناسورها با كركدیل‌ها و مارها را شناسایی كنند. همواره در پس چنین یافته‌هایی، این پرسش هیجان‌انگیز مطرح می‌شود كه آیا می‌توان گفت دایناسورها اجداد مارهای امروزی بوده‌اند؟

 

 

گردآوری: مرادی



18 دی 1389برچسب:, :: 22:22 ::  نويسنده : حسین       

برترین تصاویر نجومی 2010

ناشناخته بودن دنیای بیرون از کره زمین باعث شده است بشر بیش از پیش به کشف و شناخت آن علاقه مند شود. انجام ماموریت های پر هزینه و طولانی مدت در فضای منظومه شمسی به دانشمندان کمک می کند تا دایره معلومات خود را نسبت به گذشته افزایش دهند و پرده از اسرار گیتی بردارند. در خلال این ماموریت ها معمولا تصاویری به دست می آیند که از لحاظ علمی بسیار با ارزش هستند و شاید برای عموم مردم نیز زیبا و شگفت انگیز باشند. آنچه در ادامه خواهید دید برگزیده ای از بهترین تصاویر نجومی و فضایی گرفته شده در طول سال 2010 میلادی است. برای انتخاب تصاویر ملاک های گوناگونی در نظر گرفته شده است و صرفا جنبه زیبایی عکس ها مورد توجه نیست.

 

اولین تصویر مربوط به ماموریت شاتل فضایی اندیور در تاریخ 9 فوریه 2010 است. این عکس که از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده است نمایی رویایی از شاتل اندیور را بر فراز جو زمین نشان می دهد.

شاتل اندیور

تصویر دوم سطح سیاره سرخ را از نگاه دوربین HiRISE مدارگرد اکتشافی مریخ نشان می دهد. دانشمندان معتقدند که رگه های سیاه تصویر در اثر ذوب شدن کرین دی اکسید بر روی تپه های شنی نزدیک به قطب شمال مریخ به وجود آمده اند.  

سطح سیاره مریخ

نوع جدیدی از ابزار اپتیکی تطبیقی برای رصدهای خورشیدی توسط موسسه فناوری نیوجرسی در یک رصدخانه خورشیدی ارائه شده که نتایج خارق العاده ای را به دست آورده است. عکس زیر که دقیق ترین تصویر به دست آمده از لکه های خورشیدی در نور مریی است نمونه ای از دستاوردهای این پروژه است.

لکه خورشیدی

تصویری متفاوت از ماه که ما تا به حال هرگز آن را اینگونه ندیده ایم. تصویری از نمای نزدیک اما با زاویه دید باز که توسط دوربین مدارگرد شناسایی ماه تهیه شده است. سیستم عکس برداری مدارگرد شناسایی ماه از 3 دوربین متفاوت تشکیل شده است. در بعضی مواقع تصاویر گرفته شده توسط یکی از این سه دوربین که با زاویه باز به دست آمده است دچار اشکالاتی می شود. دانشمندان برای حل این مشکل مجبور به چینش و ترکیب عکس های مختلف در کنار یکدیگر می شوند تا بتوانند تصاویری نزدیک به واقعیت به دست بیاورند. تصویر زیر که از منطقه Marius Hills ماه گرفته شده است نمونه ای از این کار است.

سطح ماه

این تصویر متعلق به دنباله دار هارتلی 2 است که در زمان انتشارش سر و صدای بسیاری را به پا کرد. این عکس در طی ماموریت اپوکسی در فاصله 700 کیلومتری از دنباله دار هارتلی 2 گرفته شده است. فوران های گاز و گرد و غبار در اطراف هسته کاملا مشهود است.

دنباله دار هارتلی 2

 

 در تاریخ 17 آوریل 2010 شاتل فضایی دیسکاوری بر فراز منطقه ای روی کره زمین از نگاه ایستگاه بین المللی فضایی به تصویر کشیده شده است. 

شاتل دیسکاوری

Tracy Caldwell یکی از ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی در حال نگریستن از داخل پنجره ایستگاه به سیاره مادری خویش است. این عکس به جهت آن که نمایی از رویای بشر برای سکنی گزیدن در خارج از کره زمین را تداعی می کند بسیار معروف شده است.

انسان در فضا

منظره راه شیری در آسمان یکی از مواردیست که منجمان آماتور علاقه خاصی به عکس گرفتن از آن دارد. Tom Lowe این عکس زیبا را که برنده جوایزی نیز شده از کهکشان راه شیری گرفته است.

راه شیری

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل از سحابی روح گرفته شده است. راس این سحابی شبیه به یک V وارونه یا قله یک کوه است و کاملا نورانی به نظر می رسد. عکس ارسال شده توسط هابل جزئیات بسیار دقیقی از این سحابی را نشان می دهد اما نمی توان به وسیله آن، راز نور راس سحابی روح را فاش کرد.

سحابی روح

فضاپیمای رزتا با پرواز بر فراز سیارک لوته تیا توانست تصویری از نمای نزدیک این سیارک به دست آورد. این سنگ آسمانی که طولش به 120 کیلومتر می‌رسد، بزرگ‌ترین سیارکی است که یک ماهواره به ملاقات آن رفته است. ملاقات رزتا با این سیارک در فاصله 454 میلیون کیلومتری از زمین و بر فراز مدار مریخ اتفاق افتاد. لوته‌تیا از لحاظ ظاهری بسیار غیر عادی است و در سطح آن چند دهانه آتشفشانی نیز دیده می شود.

سیارک لوته تیا

برگرفته از: universetoday.com

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر



6 آذر 1389برچسب:کره ی زمین , ایران , ماه , :: 23:0 ::  نويسنده : حسین       

ایران را از روی ماه ببینید

جدیدترین چهره زمین از چشمهای ماه

تصویری که مدارگرد اکتشافی ناسا  به تازگی از زمین گرفته است

مدارگرد اکتشافی ماه سازمان ناسا از فاصله 372 هزار کیلومتری از سیاره زمین تصویری زیبا و شگفت انگیز به ثبت رسانده است، تصویری که در صورت ایستادن بر روی ماه می توانید آن را ببینید.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید تعدادی تنها برای نشان دادن قدرت علمی و برتری تکنولوژیکی خود یا کشورشان رویای سفر به ماه را داشته باشند و شاید تعدادی دیگر تنها برای تجربه هیجان سفری متفاوت و طولانی یا  تجربه گوش سپردن به سکوتی مطلق در خلاء شیفته سفر به کره همسایه زمین باشند اما در این میان افرادی نیز هستند که تنها بخواهند زمین پر هیاهو و آلوده را از دور ببینند تا با چهره واقعی، آرام و زیبای آن به دور از هیاهو و آشوبهایی که در پس ظاهر آرامش پنهان کرده، آشنا شوند. اکنون تصور کنید که بر روی ماه ایستاده اید و به زمین نگاه می کنید.

تصویر بالا همه آن چیزی است که از روی کره ماه می توان از زمین دید. تصویری که مدارگرد اکتشافی ناسا که در مدار ماه در حرکت است، به ثبت رسانده است. تصویر جدید زمین از فاصله 372 هزار و 335 کیلومتری و توسط مدارگرد اکتشافی ماه ناسا با هدف آزمایش و تنظیم دوربین عکاسی مدارگرد به ثبت رسیده است. در این تصویر سیاه و سفید می توان چهره آرام زمین را دید.

"مارک رابینسون" مسئول کنترل دوربین قدرتمند مدارگرد اکتشافی درباره این تصویر می گوید تصویر زمانی به ثبت رسیده است که قطب شمال روز زیبای تابستانی را سپری می کرده است و در این تصویر می توان سطح پوشیده از یخ اقیانوس قطب شمال را به همراه بخشهایی تیره که نشان دهنده آب آزاد و جاری است مشاهده کرد.

تصویر به واسطه دوربین زاویه بسته مدارگرد به ثبت رسیده و از وضوح تصویری برابر 3.7 کیلومتر در پیکسل برخوردار است. هنگ کنگ به همراه بخش بزرگی از خاورمیانه را می توان به خوبی و وضوح در مرکز تصویر دید. همچنین کشور ایران در بخش چپ و بالای تصویر به خوبی دیده می شود. در واقع این تصویر ترکیبی موزائیکی از تصاویری است که توسط دوربین مدارگرد همزمان با عبور از مقابل سیاره زمین به ثبت رسیده است.

ناسا مدارگرد اکتشافی ماه یا LRO را در ژوئن سال گذشته با هدف یافتن منطقه فرود مناسب برای فضاپیماهایی که طی ماموریتهای آینده به این کره سفر می کنند و همچنین یافتن نشانه هایی از وجود آب در این کره به مدار ماه ارسال کرد. این مدارگرد تا کنون توانسته است علاوه بر یافتن شواهدی از وجود آب در کره ماه منطقه فرود فضاپیماهای ماموریتهای آپولو بر روی ماه را ردیابی کند.

تصویری که در گذشته از زمین گرفته شده است

با این حال طی دوره های زمانی خاصی دانشمندان و متخصصان باید دوربین این مدارگرد را به سوی زمین نشانه روند تا بتوانند تنظیمات مورد نیاز را بر روی آن انجام دهند. به گفته رابینسون، از زاویه کره ماه، زمین قادر است این کار را به خوبی انجام دهد. این تنظیمات به دانشمندان امکان می دهد دوربین هفت رنگ دید باز مدارگرد را تنظیم کنند. در حالی که دوربین زاویه باز مدارگرد در حال تنظیم شدن است، دوربین زاویه بسته مدارگرد فرصت کافی برای عکاسی از زمین را خواهد داشت.

بر اساس گزارش اسپیس، رابینسون در این باره می گوید: "تصور کنید بر روی ماه ایستاده اید و به زمین نگاه می کنید. زمانی که انسان زندگی و کار را در نزدیکی ماه آغاز کند می تواند تصویری دیدنی و همیشگی از سیاره زادگاه خود را در برابر چشمان خود داشته باشند اما تا آن زمان انسان باید به تصاویری که روباتها از زمین می گیرند، قانع باشد."

 

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر



6 آذر 1389برچسب:زمین, سردترین,گرمترین, :: 22:6 ::  نويسنده : حسین       

49 واقعيت درباره زمين

زمين

ما برروي سياره اي زندگي مي کنيم که تا کنون به عنوان تنها پذيرنده حيات شناخته شده است. اگرچه چند وقتي است تلسکوپ فضايي کپلر داده هايي را مخابره مي کند که دربرگيرنده خبرهايي از يافته شدن سياراتي همانند زمين (به لحاط ساختار) است، اما اين سيارات تنها نامزدهايي براي تحقيق بيشتر درباره شرايط حيات در وراي جو زمين هستند.

علي رغم تمام جستجوي هاي گسترده و پيشرفته بشر در فضاي خارج از زمين و اميدواري به يافتن کراتي براي ميزباني از انسان ها، اين تنها زمين است که به ما اجازه داده تا برروي آن سکني گزينيم و به بقايمان ادامه دهيم.

اما شما به چه ميزان با اين سياره آشنا هستيد؟ چه موارد شگفت انگيزي را درباره آن مي دانيد؟ مطالبي که در ادامه خواهيد خواند شامل 49 مورد از مواردي درباره سياره زمين است که شايد کمتر به آن توجه کرده باشيد. اين مطالب در قالب سوال و جواب گردآوري شده است تا بهتر بتوانيد معلومات خودتان را درباره زمين محک بزنيد.

1- گرمترين مکان بر روي زمين کجاست؟

بسياري تصور مي کنند که دره مرگ در کاليفرنيا گرمترين مکان روي زمين است. اگرچه در بعضي از روزها اين تصور درست است اما منطقه العزيز در ليبي با ثبت رکورد دماي 57.8 درجه سلسيوس در 13 سپتامبر 1922 گرمترين منطقه اي از زمين شناخته شده که تا به حال دماي آن اندازه گرفته شده است. بيشترين دماي دره مرگ در سال 1913، 56.6 درجه سلسيوس ثبت شده است.

منطقه وستوک

2- سردترين مکان روي زمين کجاست؟

جايي بسيار دور و البته قابل انتظار. سردترين منطقه اي که تا به حال دماي آن ثبت شده است منطقه اي به نام وستوک در قطب جنوب است. دماي منفي 89 درجه سلسيوس در 21 جولاي سال 1983 در اين منطقه به ثبت رسيده است.

3- آيا کوه ها هم رشد مي کنند؟

بله، اما رشد آن ها به گونه اي نيست که ما بتوانيم با چشم آن را مشاهده کنيم. سرعت رشد اين کوه ها 1 ميلي متر در هر يک ميليون سال است. ناخن هاي انگشتان شما نيز در هر 2 هفته يک بار همين قدر رشد مي کند!

4- در هر سال چه مقدار ذره از فضا وارد جو زمين مي شود؟

در واقع نمي توان به اين پرسش جواب قاطعي داد اما دانشمندان معتقدند در هر سال حداقل 1000 ميليون گرم از ذرات ريز گوناگون موجود در فضا وارد جو زمين مي شوند و راه خودشان را به سمت سطح زمين ادامه مي دهند. اين موضوع باعث شده است تا عده اي از محققان، مساله اي را تحت اين عنوان مطرح کنند که برخي ميکروب ها ريشه اي فرازميني دارند و از مناطق مختلفي در فضا به زمين منتقل شده اند. نظريه اي که شايد بتواند مبنايي براي شکل گيري حيات فرازميني باشد.

5- آيا زمين واقعا به شکل کره است؟

 

خير. به خاطر گردش زمين به دور خودش، در مناطق مياني اين سياره حالت برآمدگي به وجود آمده است. اين برآمدگي در طي قرن هاي مختلف رو به کاهش بود اما اخيرا مطالعه هاي جديد صورت گرفته نشان مي دهد که اين برآمدگي دوباره رو به افزايش است. افزايش و تسريع ذوب شدن يخچال هاي طبيعي يکي از عوامل دخيل در اين مورد است.

طلوع زمين از ديد ماه

6- براي رفتن به مرکز زمين چه مقدار راه بايد پيمود؟

فاصله سطح زمين تا مرکز آن در حدود 6378 کيلومتر است. بيشتر لايه هاي دورني زمين را مواد سيال تشکيل داده اند و پوسته سخت زمين ضخامتي تنها در حدود 66 کيلومتر دارد. اگر زمين را مانند يک سيب فرض کنيم پوسته زمين از پوسته اين سيب هم نازکتر خواهد بود!

7- ماه از زمين دور مي گردد يا به آن نزديک مي شود؟

در حدود چندين ميليون سال پيش مدار ماه بسيار نزديکتر از حالت فعلي به زمين بود. يک دور چرخش کامل ماه به دور زمين تنها 20 روز طول مي کشيد. امروزه اما مي دانيم که ماه در حال دور شدن از زمين است و در هر سال در حدود 4 سانتي متر از سياره مادر خود فاصله مي گيرد.

 ادامه دارد ...

 منبع: space.com

تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر



ساخت لاستیك ضد گلوله توسط یك ایرانی

لاستیک- طبیعی و صنایع
یك جوان سبزواری موفق به طراحی و ساخت لاستیك ضد گلوله شد.

این مخترع 22 ساله ،  با بیان اینكه برای طراحی و ساخت این لاستیك 3 ماه زمان صرف كرده ام افزود: همچنین 800 هزار تومان برای ساخت این لاستیك هزینه شده است كه در تولید انبوه ، هزینه ها بسیار كاهش خواهد یافت.

به گزارش آینده نیوز به نقل از واحد مركزی خبر، مخترع این لاستیك كه دانشجوی رشته فیزیك هسته ای دانشگاه پیام نور سبزوار است گفت: جنس این لاستیك از نانو اكسید روی و داخل آن دارای هزار و 500 جداره است كه در پی برخورد با گلوله ، جداره های داخلی به صورت ارتجاعی دور گلوله جمع و مانع از حركت آن می شود ، از این رو لاستیك به مرور به حالت اولیه اش باز می گردد.

مجید سویزی افزود: وجود دو جداره توپر در این لاستیك بازده آن را به سه سال رسانده است.

این مخترع 22 ساله با بیان اینكه برای طراحی و ساخت این لاستیك 3 ماه زمان صرف كرده ام افزود:همچنین 800 هزار تومان برای ساخت این لاستیك هزینه شده است كه در تولید انبوه ، هزینه ها بسیار كاهش خواهد یافت.

به گفته سویزی، این اختراع به شماره 63188 در اداره كل ثبت اختراعات و مالكیت صنعتی كشور به ثبت رسیده است.

 

موسوی - بخش دانش و فناوری

 



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد